1. Strany smlouvy a účel
Poskytovatel zdravotních služeb (dále jen „Poskytovatel“): společnost Xyrix s.r.o., IČO: 09045121 se sídlem Werichova 451, 46303 Stráž nad Nisou, která je držitelem oprávnění k poskytování zdravotních služeb ve smyslu zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (dále jen „zákon o zdravotních službách“).
Pacient (dále jen „Pacient“): fyzická osoba, která se dobrovolně registruje a přijímá zdravotní péči Poskytovatele.
Účel smlouvy: tato smlouva upravuje podmínky poskytování zdravotních služeb, objednávání, úhrady, komunikaci, ochranu osobních údajů a ukončení péče. Poskytovatel se zavazuje poskytovat zdravotní služby lege artis a na řádné odborné úrovni podle § 28 zákona o zdravotních službách, Pacient se zavazuje spolupracovat, hradit nehrazené výkony a respektovat vnitřní řád.
2. Zdravotní péče a práva Pacienta
1. Odborná úroveň a důstojnost. Poskytovatel poskytuje zdravotní služby na odpovídající odborné úrovni a zajistí, aby byl Pacient při poskytování zdravotní péče ošetřován s respektem, důstojností a ohledem na soukromí.
2. Volba poskytovatele. Pacient má právo vybrat si poskytovatele a zdravotnické zařízení odpovídající jeho zdravotním potřebám, pokud jiný právní předpis nestanoví jinak. Poskytovatel je nestátním zařízením; Pacient bere na vědomí, že pro akutní převoz nebo izolaci může být omezen výběr zařízení.
3. Právo na informace. Poskytovatel informuje Pacienta srozumitelně a v dostatečném rozsahu o zdravotním stavu, navrhovaném léčebném postupu, jeho přínosech, rizicích a alternativách. Pacient je oprávněn klást otázky a vyžádat si konzultaci jiného odborníka. Pacient může předem určit osoby, kterým se informace poskytují, nebo jejich poskytnutí zakázat.
4. Svobodný a informovaný souhlas. Zdravotní služby jsou poskytovány pouze se svobodným a informovaným souhlasem Pacienta; k platnému souhlasu je nutné, aby byl Pacient dostatečně informován. Pacient může souhlas odvolat; odvolání není účinné, pokud by přerušení výkonu způsobilo vážné ohrožení zdraví nebo života.
5. Přítomnost blízkých. Pacient má právo určit osobu blízkou, která může být přítomna, pokud to nenaruší poskytování péče.
6. Informace o ceně. Pacient musí být předem informován o ceně zdravotních služeb, které nejsou plně hrazeny z veřejného zdravotního pojištění, a o způsobu jejich úhrady.
7. Přístup k zdravotnické dokumentaci. Poskytovatel vede zdravotnickou dokumentaci dle zákona o zdravotních službách. Pacient má právo nahlížet do své dokumentace a pořizovat si výpisy nebo kopie; první výtisk je poskytován bezplatně. Právo nahlížet mají také zákonní zástupci či jmenované osoby. Poskytovatel zajišťuje důvěrnost dokumentace; přístup je povolen pouze osobám uvedeným v § 65–66 zákona o zdravotních službách.
8. Ochrana osobních údajů. Poskytovatel zpracovává osobní údaje Pacienta výhradně za účelem poskytování zdravotních služeb v souladu se zákonem o zdravotních službách a zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který implementuje nařízení GDPR. Poskytovatel přijme technická a organizační opatření k zabezpečení dat a zabrání neoprávněnému přístupu.
3. Objednávání a termíny
1. Objednací systém. Pacient se zavazuje objednávat na vyšetření prostřednictvím rezervačního systému na adrese www.medevio.cz nebo osobně v provozní době sestry. Každý den je vyhrazen čas pro akutní případy bez objednání; v těchto hodinách budou pacienti ošetřeni bez předchozí rezervace. Objednání touto formou je bezplatné.
2. Telefonická objednávka. Objednání po telefonu je zpoplatněno dle aktuálního ceníku Poskytovatele.
3. Ošetření bez termínu. Požadavek ošetření bez objednání z důvodů, které nesnesou medicínský odklad, bude akceptován. Požadavek na okamžitou léčbu bez objednání a bez plausibilního medicínského důvodu bude zpoplatněn dle aktuálního ceníku.
4. Zrušení termínu. Pacient je povinen zrušit rezervaci nejméně 24 hodin předem. Nedostavení se bez omluvy je zpoplatněno podle platného ceníku.
4. Úhrada zdravotních služeb
1. Veřejné zdravotní pojištění. Diagnostické, léčebné a preventivní výkony hrazené z veřejného zdravotního pojištění budou Pacientovi poskytovány bezplatně do výše úhrady zdravotní pojišťovnou.
2. Nezazmluvněné nebo neindikované výkony. Výkony, které nejsou smluvně hrazeny zdravotní pojišťovnou nebo které zdravotní pojišťovna odmítla nasmlouvat, hradí Pacient podle aktuálního ceníku. Výkony hrazené pojišťovnou, avšak lékařem neindikované a vyžádané Pacientem („Chci“, „rád bych“, „dejte mi“), jsou považovány za nehrazené; hradí je Pacient. Pokud výkon indikuje lékař na základě zdravotního stavu („indikuje lékař“), je hrazen pojišťovnou.
3. Administrativní úkony. Vyhotovení lékařských zpráv, potvrzení, vyplnění formulářů či komunikace na žádost Pacienta, která přesahuje zákonnou povinnost Poskytovatele, bude zpoplatněno dle ceníku.
4. Ceník. Aktuální ceník je veřejně dostupný v ordinaci a na https://my.medevio.cz/xyrix. Pacient potvrzuje, že byl seznámen s cenami léků, doplatků a úhrad, které stanoví Ministerstvo zdravotnictví a zdravotní pojišťovny; o výši cen se nevede diskuze.
5. Platební podmínky. Poplatky za nehrazené výkony jsou splatné při poskytnutí služby, neníli dohodnuto jinak. Při prodlení se Poskytovatel může domáhat zákonného úroku z prodlení.
5. Komunikace, důvěra a spolupráce
1. Průběžná komunikace. Poskytovatel je povinen poskytovat pravdivé, přesné a srozumitelné informace o zdravotním stavu a léčbě. Pacient může klást otázky a diskutovat o alternativních postupech.
2. Spolupráce Pacienta. Pacient se zavazuje poskytovat pravdivé informace o svém zdravotním stavu a dodržovat doporučený léčebný režim. Neochota spolupracovat nebo úmyslné zkreslování údajů představují porušení důvěry.
3. Porušení důvěry. Poskytovatel může ukončit spolupráci, pokud Pacient závažně poruší podmínky smlouvy – například zamlčí či úmyslně uvede nesprávné údaje, opakovaně nedodržuje léčebná doporučení, nebo se chová vulgárně či agresivně vůči personálu.
4. Kritika a stížnosti. Racionální a věcná kritika je vítaná a pomáhá zlepšovat služby. Pokud Pacient není spokojen se zdravotní péčí, může podat stížnost vedoucímu zdravotnického zařízení; stížnost musí být vyřízena do 60 dnů podle správního řádu. Neníli Pacient spokojen s vyřízením stížnosti, může se obrátit na zřizovatele zařízení, Českou lékařskou komoru, zdravotní pojišťovnu nebo veřejného ochránce práv.
5. Nevhodné chování. Agresivní verbální či fyzický útok na zaměstnance, zesměšňování, vulgarity, ohrožování, úmyslné poškozování dobrého jména Poskytovatele nebo invektiva na sociálních sítích a jiné nevhodné chování nebo neoprávněné podávání podnětů úřadům jsou nepřípustné. Porušení těchto zásad může vést k ukončení péče a k uplatnění sankcí dle ceníku.
6. Ochrana osobních údajů a zdravotnické dokumentace
1. Zpracování osobních údajů. Poskytovatel zpracovává identifikační, kontaktní a zdravotní údaje Pacienta za účelem poskytování zdravotních služeb a plnění zákonných povinností (např. vedení dokumentace). Zpracování probíhá na základě zákona o zdravotních službách a nařízení GDPR; není vyžadován samostatný souhlas.
2. Bezpečnost dokumentace. Poskytovatel je povinen přijmout opatření k ochraně dokumentace před neoprávněným nebo náhodným přístupem. Zdravotnická dokumentace je vedena elektronicky i listinně; telemedicínské záznamy jsou součástí dokumentace.
3. Přístupové právo. Právo nahlížet do dokumentace mají Pacient, jeho zákonný zástupce, jmenované osoby a osoby uvedené v § 65–66 zákona o zdravotních službách. Další kopie nebo výpisy nad rámec prvního bezplatného výtisku mohou být zpoplatněny pouze do výše nákladů.
4. Telemedicína. Poskytovatel poskytuje telemedicínské služby pouze prostřednictvím portálu www.meddi.cz. Podle novelizace zákona o zdravotních službách z roku 2024 jsou telemedicínské služby definovány jako vzdálené poskytování zdravotní péče prostřednictvím telekomunikačních a informačních technologií. Telemedicínské služby mohou poskytovat pouze zdravotničtí poskytovatelé a musí splňovat požadavky na bezpečnost a kvalitu komunikace. Pacient souhlasí s elektronickou komunikací a bere na vědomí, že zneužití jiných kanálů (email, sociální sítě, osobní telefon lékaře) je zpoplatněno dle ceníku.
5. Elektronická dokumentace. Pacient souhlasí, že elektronické záznamy z telemedicíny jsou součástí zdravotnické dokumentace. Podle připravovaných prováděcích předpisů je možné anonymizovat data pro vědecké a statistické účely.
7. Pohotovost a akutní konzultace
1. Pohotovostní linka. Poskytovatel zpřístupní Pacientovi telefonní linku 24/7 – viz tel. číslo lékaře na Webových stránkách poskytovatele www.xyrix.cz pro konzultace při akutním zhoršení zdravotního stavu, neúčinnosti léčby nebo náhlé změny stavu.
2. Použití osobního čísla lékaře. Kontaktování osobního čísla lékaře k jiným účelům, jako jsou žádosti o recept, potvrzení o pracovní neschopnosti nebo objednání, je zpoplatněno dle ceníku. Veškeré tyto úkony může pacient vyřídit bezplatně přes www.medevio.cz
8. Ukončení smlouvy
- Výpověď Pacienta. Pacient může smlouvu kdykoli ukončit oznámením Poskytovateli. Pacient je povinen uhradit veškeré závazky vzniklé do dne účinnosti výpovědi.
2. Výpověď Poskytovatele. Poskytovatel může smlouvu vypovědět zejména v případech:
a) závažné nebo opakované porušení této smlouvy (např. agresivní chování, neplacení poplatků, neochota ke spolupráci, nebo špinění dobrého jména poskytovatele na veřejných sítích);
b) narušení vzájemné důvěry;
c) situace, kdy Poskytovatel nemůže nadále poskytovat péči (zánik oprávnění, kapacitní důvody);
d) podle § 48 zákona o zdravotních službách, pokud Pacient odmítá léčbu nebo vyžaduje postup v rozporu s odbornými standardy.
3. Doporučení jiného poskytovatele. V případě ukončení péče poskytovatel může doporučit pacientovi jiného poskytovatele v souladu se zákonem o zdravotních službách.
9. Řešení sporů a závěrečná ustanovení
1. Řešení sporů. Strany se zavazují řešit spory především smírnou cestou. Pacient může využít postupy podle oddílu 5. Pokud nedojde k dohodě, řeší spor příslušný soud České republiky.
2. Rozhodné právo. Tato smlouva se řídí právním řádem České republiky, zejména zákonem o zdravotních službách, zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, zákonem o specifických zdravotních službách a právními předpisy o ochraně osobních údajů.
3. Účinnost a změny smlouvy. Smlouva nabývá účinnosti dnem podpisu. Jakékoli změny musí mít písemnou formu. Pokud by některé ustanovení bylo shledáno neplatným, nemá to vliv na platnost ostatních ustanovení.
4. Podepsání. Strany prohlašují, že si smlouvu přečetly, porozuměly jí a souhlasí s ní bez výhrad. Smlouva je vyhotovena ve dvou stejnopisech, z nichž každá strana obdrží jeden.